måndag 30 augusti 2010

Baka bröd!

Idag fick jag för mig att baka bröd. Jag har alla tre tjejerna hemma och man vet ju inte alltid om allt klaffar, men det var i alla fall dax. Wilma sov och de stora lekte där uppe. Ester kom ner när jag kavlade ner degen och vände på den och sa "Mamma, du är så duktig på att baka". Jag bara ler och säger Tack...hon får gärna tro det...men jag känner mig som en riktig nybörjare, osäker och känner skräck så fort det står jäsa...

Hon kom förbi efter en stund igen och sa: "Det är roligast att baka med mormor...men det är roligt att baka med dig oxå", vilket hon sa för att inte göra mig ledsen...hon är för gullig.
Jäsning under fina gamla handdukar.

Mmm vad gott det är med egna tekakor. Dessa är jag uppväst på :)!

Här är receptet:
3 dl havregryn
5 dl vatten
Kokas till en gröt.
50 g margarin
5 dl mjölk
1 hg jäst (2pkt)
1/-1 dl sirap
1 tsk salt
1, 6 l vetemjöl (vill man ha det lite grövre så kan man byta ut ngn dl mot ex vetekli)
Jag jäser det endast efter jag gjort tekakorna...så skönt att slippa jäsningen :)!
200 grader
Hoppas det smakar!
Igår pratade Elvira med farmor, hon var så gullig att jag var tvungen att ta fram kameran:

Här längtar vi efter pappa Danne!
Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

1 g jäst?
Ska det vara 50 g?

Jag ska prova receptet i kväll och bjuda mina barn på nybakat när de kommer hem från träningen.
Brukar vara populärt!

Anna Larsson sa...

Sorry...ska vara 1 hg, 2 påsar eller 2 pkt...hoppas det löste sig!!!
Kram Anna